Sjung en sång...

Häromdagen skulle min farmor ha fyllt 93 år. Det var en dam att räkna med det!

Jag var mycket hos henne när jag var liten, då bodde hon i en stor grön villa i Stigslund. Farmor och Farfar bodde på övervåningen och så hade de en hyresgäst som bodde på bottenplanet. Det fanns också en stor källare med gillestuga och en tvättstuga där Farmor lade lutfisken i blöt på Anna-dagen... Ja, hon var noga med så¨nt min farmor. Det lagades mycket kalopps och liknande i hennes kök men det bästa var pannkakorna! Eller.. det bästa med pannkakorna var klimpen... Klimp är en sorts "pudding" som smakar kardemumma och som man ska ha i köttsoppa. Jag hoppade över det där med soppan och åt bara klimp och pannkakor!

Hon hade också en potatisskalarmaskin som jag var mycket facinerad av. Man öste i potatis och vatten i en stor behållare och sedan vevade man för allt vad man var värd och så var det klart! Fiffigt värre!

Man fick alltid riktig choklad (man rörde ihop kakao, socker och grädde i muggen och hällde sedan på varm mjölk) hos Farmor och så fick man hoppa i sängen. Det man inte fick göra var att ta med sig smörgåsen in i FIN-rummet, så då tog jag med den till FUL-rummet istället =)

Min farmor satt nog aldrig still tror jag.., var hon inte ute och plockade lingon så bärgade hon stenar som hon tyckte var i vägen eller så tog hon en cykeltur. Hon var ofta i köket med matlagning och disk och hon SJÖNG hela tiden! Nej, hon var inte i farten hela tiden förresten... Varje dag när hon fått sitt eftermiddagskaffe så sa hon alltid: Nä, nu måste jag lägga mig och vila ryggen i fem minuter, jag ska inte sova, bara vila... Jo hej du! Snart snarkade hon HÖGT och ljudligt! =)

Hon spelade gärna Fia med knuff men vägrade att spela kort, då kunde speldjävulen ta en! =)
För övrigt var hon go´ och glad, varm och härlig! Jag har kvar hennes röda cykel som hon var så stolt över när hon köpt den och som hon har cyklat många mil på.

Farmor blev senil på slutet och hon hade svårt att känna igen sina nära och kära. Men jag minns när jag var upp på hemmet där hon bodde på slutet och jag började sjunga några av de visor hon sjungit för mig. Då kom hon ut ur sitt skal för en stund och började sjunga med!

Fina Farmor, tack för alla de stunder vi fick tillsammans i Stigslund, ute med båten och i sommarstugan. Jag minns ännu sångerna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0